Lær om søgemaskineoptimering nu
I det følgende vil jeg forsøge at forklare SEO for begyndere, sådan at det både er klart, hvad SEO er og sådan at du stille og roligt kan komme i gang med at forbedre SEO for din hjemmeside eller webshop.
Jeg hedder Dennis og har arbejdet professionelt som SEO-konsulent og med udvikling af hjemmesider og webshops (primært i WordPress) i mit eget SEO firma (Pro SEO Solutions) siden 2009.
Hvad betyder SEO
”SEO” er en forkortelse for ”Search Engine Optimization” og omtales normalt som ”SEO optimering” eller ”søgemaskineoptimering” på dansk.
En SEO optimeret hjemmeside er et ”must” i dag!
I Danmark er Google reelt set den eneste søgemaskine, man skal tænke på, når man skal arbejde med SEO optimering af en hjemmeside eller webshop. Deres markedsandel på søgninger er så stor, at det ikke kan svare sig at tage hensyn til andre søgemaskiner.
Når nogen taler om ”Google optimering” eller ”søgemaskineoptimering Google” er der tale om optimering mod Googles danske søgemaskine og når jeg omtaler SEO optimering og søgemaskineoptimering af hjemmesider i denne (og mine øvrige guider), er der altid tale om den bedst mulige optimering i forhold til Googles søgemaskine.
Hvad er SEO optimering / søgemaskineoptimering så?
Helt overordnet handler SEO om at få ens hjemmeside/webshop til at blive så attraktiv for søgemaskiner (i praksis primært Google) som muligt, så de sender flest muligt besøgende videre til den. Dette skal dog altid gøres sådan, at hjemmesiden og dens indhold også er optimeret til brugeroplevelsen for den enkelte besøgende!
Når man skal arbejde med SEO, taler man om ”Onpage” og ”Offpage” optimering,
”Onpage” optimering handler om alle de ting, man selv kan optimere på ens hjemmeside – såsom den valgte CMS platform (WordPress, Joomla, Shopify eller lign.), det webhotel man har valgt, indholdet på hjemmesiden, hastighedsoptimering m.v.
”Offpage” optimering handler om hvordan og i hvilken grad resten af nettet (andre hjemmesider) omtaler og linker til ens hjemmeside.
En lidt mere nuanceret måde at se på de underpunkter, der ligger i Onpage og Offpage optimering, er nedenstående inddeling (som benyttes af Mikkel DeMib Svendsen og som jeg er ganske enig i).
- Teknisk SEO – optimering af din hjemmesides ”motor”
- Keyword (søgeord)- og konkurrentanalyser – find og udvælg de mest værdifulde søgeord
- Indholdsoptimering – sørg for at have de rigtige og bedst mulige tekster på din hjemmeside
- User engagement – hvordan (og hvor længe) de besøgende anvender og interagerer med dit website
- Links – backlinks til dit site er ”stemmer” og søgemaskinernes mulighed for at måle autoriteten af dit website
Køb SEO services eller gør det selv?
Min erfaring siger, at det oftest er bedst med en blanding.
Man vil ofte selv have det bedste kendskab til den niche eller forretningsområde, man arbejder med og derfor vil det være bedre, hvis man selv kan lave nogle bestemte ting.
Når man vil have en 100% søgeoptimeret hjemmeside, er der dog også dele, der kræver specifik teknisk kunnen (såsom teknisk SEO-analyse, SEO linkbuilding, korrekt håndtering af 404-fejl og hastighedsoptimering) og her er det oftest en rigtig god ide med professionel hjælp.
Når jeg arbejder med SEO optimering af WordPress hjemmesider eller webshops (eller andre typer af hjemmesider), sker det altid i et tæt samarbejde med den enkelte kunde og jeg opfordrer altid til, at kunden selv laver mest muligt at det arbejde, som han/hun er bedst kvalificeret til (naturligvis med den nødvendige hjælp fra mig).
Ønsker du en ”hands off” tilgang, hvor du bare overlader alt SEO arbejdet til mig, så er det naturligvis også i orden.
Hvad koster SEO optimering så?
Prisen på SEO optimering afhænger primært af mængden på det arbejde, der skal laves med søgemaskineoptimering, for at opnå de ønskede resultater. Arbejdsmængden for det enkelte projekt med SEO og hjemmeside optimering afhænger af følgende faktorer:
- Tilstanden (kvaliteten) af din nuværende hjemmeside/webshop
- Størrelsen (antal unikke indholdssider) på websitet
- Niveauet af konkurrence i den niche/forretningsområde din hjemmeside omhandler
En godt bygget hjemmeside, med høj kvalitets indhold i en niche med lav konkurrence kræver langt mindre SEO arbejde end et website med tekniske udfordringer og dårlig optimeret indhold i en niche med højkonkurrence.
Pris på SEO optimering for en hjemmeside i god kvalitet
En SEO optimering pris for en hjemmeside i høj kvalitet ligger typisk omkring kr. 10.000,00 ekskl. moms til udførsel af de mulige SEO-forbedringer samt et fast månedligt beløb til løbende linkbuilding.
Prisen på linkbuilding er helt afhængig af, hvor mange forskellige søgeord og indholdssider, der skal arbejdes med. For en mindre hjemmeside (hvor nogle enkelte url’er skal have fokus) skal du forvente en investering på kr. 2.500,00 – 5.000,00 ekskl. moms om måneden.
Pris på SEO optimering for en hjemmeside i dårlig kvalitet
For en hjemmeside med dårligere indhold, ringe struktur, dårlig teknisk kvalitet og en niche med hård konkurrence, vil en søgemaskine optimering pris ligge et helt andet sted.
Forvent omkring kr. 20-30.000,00 ekskl. moms til optimering af det nuværende website samt udarbejdelse af en plan for løbende yderligere optimering og linkbuilding.
Yderligere optimering og løbende linkbuilding vil typiske ligge på kr. 5.000,00 – 15.000,00 om måneden (og mere, hvis der er rigtig hård konkurrence i din niche/forretningsområde).
Få en gratis mini SEO-analyse af dit website
Tag kontakt til mig nu for at få en gratis mini SEO-analyse af dit website, så du bl.a. kan se:
- de søgeord hjemmesiden rangerer for i Google (og som det måske kan svare sig at arbejde med at forbedre)
- hvor hurtig (eller langsom) sitet er
- det bedst mulige estimat på hvor meget SEO optimering af din hjemmeside vil koste dig
Læs videre på ”SEO optimering for begyndere, Del 2 – Gør det selv!” for at finde ud af præcist, hvilke dele af søgemaskineoptimering du selv kan (og bør) starte med at undersøge og forbedre på din hjemmeside.